Bloggfrukost: Lady Gaga Fame EdP

Imorse hakade jag på Linda på bloggfrukosten som hölls i samband med Sverigelanseringen av Lady Gagas doft, Fame. Frukosten hölls på Åhléns city i Stockholm, där doften har funnits att provsniffa på sedan den 1 augusti, och Åhléns city är även ensamma om att sälja doften fram till den 15 september då den släpps till andra återförsäljare. Sverige är bland de första länderna för Fame att lanseras i, tidigare har den endast funnits i USA, på Harrods i London och i Japan.


1


2



Fame är framtagen i nära samarbete med Lady Gaga själv, allt från doftnoterna till flaskans utformning, och är den första parfymen som är en svart vätska som blir genomskinlig i kontakt med hud eller kläder. Korken, som är av plast på 30- och 50 ml-flaskorna men i metall i 100 ml-flaskan,  är inspirerad av Lady Gagas “klohand”, som greppar om den äggformade flaskan.


4



Själva doften är något helt annat än vad jag väntade mig, jag trodde den skulle påminna om Illamasquas Freak, men istället är det en mjuk, söt och lite fruktig, ganska kommersiell doft med en underton av stjärningrediensen belladonna som håller den på rätt sida av sötheten utan att bli sliskig. Målgruppen för doften är 14-25 år, det vill säga Gagas fans, med inspiration av njutning och ondska, framgång och förfall, styrka och ilska, frihet och besatthet – och framförallt att våga omfamna och uttrycka sin inre skönhet, som är något Lady Gaga starkt propagerar för vilket jag tycker gör henne till en fantastisk förebild för sina fans. Sammansättningen beskrivs som “5% fear, 65% emancipation, 30% fantasy” med doftnoter av rökelse, belladonna, aprikos, honung, pionblad och tigerorkidé.


5


3



Jag gillar verkligen sammansättningen av doften och att den verkligen inte är vad den ser ut att vara när man ser flaskan, det är som att doften fångar både den mjuka och den excentriska delen av Lady Gaga och jag tror den kommer falla många i smaken! Fame finns att köpa på Åhléns city nu och kostar 299 kr för 30 ml, 399 för 50 ml, 649 kr för 100 ml, 199 kr för en äggformad tvål och 199 kr för body lotion, som även den är svart och blir genomskinlig på huden.

In English: Today was the official launch of Lady Gaga’s perfume Fame in Sweden, and they had a blog event before the doors opened to Åhléns city, who are the exclusive retailer of the scent in Sweden until September 15th. The scent has been developed in close collaboration with Lady Gaga, from the scent’s notes to the shape of the bottle, and is the first black perfume that turns clear in contact with skin or clothing. The cork is inspired by Lady Gaga’s “claw hand”, that grips the egg shaped bottle. The scent is very different from what I expected, I imagined something like Illamasqua’s Freak, but it’s a soft, sweet and a bit fruity scent with an undertone of the star ingredient belladonna that keeps it on the right side of the border of sickening sweet. The target group is Gaga’s fans, women from 14-25 years old, and the scent is described as a combination of 5% fear, 65% emancipation and 30% fantasy, with notes of incense, belladonna, apricot, honey, peony leaves and tiger orchid. I really like the composition of the scent and the fact that it’s not what it looks like in the bottle, it’s like the scent captures both the soft and the eccentric part of Lady Gaga and I think a lot of people will like it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
||||| Like It 0 Gilla! |||||

8 comments to Bloggfrukost: Lady Gaga Fame EdP

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>